dinsdag 23 december 2008

"Peace on earth will come to stay, when we live Christmas every day."


Tijdens de koude en donkere winterdagen en zeker vandaag, daags voor kerstavond, staat een mens wat intenser stil bij de sfeer rond kerst.

Vanmiddag nog zag ik mensen haastig de winkelstraten afschuimen op zoek naar dure geschenken en exclusieve hebbedingetjes. Zure gestresseerde gezichten jagen langs je voorbij… En, onder stress lijkt de ene al wat sneller zijn menselijke kantjes te verliezen dan de andere, maar dat hoort er schijnbaar ook bij?!

Het zou een grove leugen zijn te beweren dat ik als vrouw niet ook vatbaar ben om een slaaf te worden van de verleidelijke koopgedachte… en ja, ik ben ook wel een “shopper”, een budgetshopper, dat wel. Maar, bij voorkeur op minder drukke momenten. Voor de mensen die me dierbaar zijn heb ik een leuk geschenkje uitgekozen en mezelf daarbij ook niet helemaal vergeten. De pakjes liggen keurig ingepakt thuis te wachten op kinderen, familie, vrienden en kennissen.

Maar, voor mij draait het daar helemaal niet om. Op dat vlak kan ik me beter vinden in de achterliggende gedachte van het islamitische Suikerfeest, waar met familie en vrienden letterlijk (het geofferde schaap) gedeeld wordt, waar genoten wordt van elkaars gezelschap, waar stilgestaan wordt bij het feit dat wij het goed hebben en waar gedacht wordt aan hen die het minder goed hebben. Dat laatste is op zich een weinig vrolijke gedachte, zeker in deze tijden van economische instabiliteit, maar wel een gedachte om wat meer bij stil te staan.

Ik heb me dan ook voorgenomen om deze kerstperiode mijn hart en mijn deur open te zetten voor degenen die me dierbaar zijn, zonder té actief te participeren aan de wansmakelijke commercialiteit die er heerst.

Gezelligheid, vriendschap, liefde, harmonie, licht en warmte, dat is waar het voor mij om draait. Gedeelde momenten, bij voorkeur te genieten tijdens een sfeervolle maaltijd in goed gezelschap, daar ga ik voor dit jaar… te beginnen bij vanavond.

Ik wens iedereen vredevolle en vreugdevolle kerstdagen toe en een nieuw jaar met weinig zorgen, vol vreugde en gezondheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten