woensdag 21 november 2012

Schrijf eens een boek!


Ik ben net terug van de diëtiste en kreeg als advies mee: “Cora, zou je geen boek gaan schrijven?! Het zou je alvast veel geld opbrengen, daar ben ik zeker van”. Nu, voor alle duidelijkheid, geen dieetboek, want op dat vlak is zij zoveel beter dan ik, vandaar ook dat zij er haar mager belegde boterham mee verdient en niet ik.

Het blijft wel een grappig gegeven dat ik die vrouw 25 euro per sessie betaal om haar te vertellen wat ik allemaal wel/niet gegeten heb, om halverwege mijn halfuur dan toch over héél andere dingen te praten. Ditmaal ging het over scheiden... Mijn ventje vroeg me thuis dan ook: “Hoe zijn jullie op dat thema gekomen? Ik dacht dat jullie over eten praatten?!” Wel ja, dat is ook wel zo... Hoe kom je daar dan op? Ik vertelde dus dat de kinderen rond deze sinterklaastijd van het jaar nogal eens guimauves krijgen, dat ik opgezocht heb hoeveel calorieën dat heeft en verrast was dat het er maar 15 per stuk zijn en me dus dagelijks beloon voor mijn dieetinspanningen met een handjevol guimauves. Waarop zij me vertelde dat ze er nog altijd niet over kan dat zo’n jong en dynamisch dartel ding als ikzelf 6 kinderen heeft, ook al bevestigde ze me nogmaals dat ze uit mijn dossier wel onthouden heeft dat we een nieuw-samengesteld nest zijn, waarvan “slechts” 4 kuikens de mijne zijn, maar toch. Waarop ik eerlijk zei dat ik “pas” op mijn 25ste aan kinderen begonnen ben (wat ik toen niet echt jong meer vond) en dus nu helemaal zoooo jong niet meer ben en dat ik hun papa destijds “gerecruteerd” heb (als in: hij mocht blijven!) omdat hij ook snel en veel kinderen wilde en we daar ook na onze scheiding geen spijt van hebben, dat we die kroost met elkaar hebben en dat we zelfs gezamenlijke vakantieplannen koesteren met alle 6 kinderen en de 2 nieuwe partners aan weerszijden... 

Voilà, zo komt het dus dat je bij de diëtiste over je scheiding, of meer bepaald over de afloop van onze “voorbeeldscheiding”, begint. En, ja, gezien ze mijn diëtiste is heb ik eerlijkheidshalve er ook aan toegevoegd dat er steevast een fles wijn of bubbels bij elke kidswissel op zaterdagavond soldaat gemaakt wordt, kwestie van de wekelijkse debriefing gezellig te houden (je wil toch weten wat je kinderen die week allemaal hebben uitgespookt bij de andere ouder en bij 4 kinderen kom je écht niet toe met een glaasje water om dat allemaal besproken te krijgen!). Jaja, elk glas wijn is anderhalve boterham (een glas cava trouwens maar 1 boterham, maar dat is enkel en alleen omdat de glazen kleiner zijn, verzekerde ze me bij een eerder bezoek, zodat het geen zin heeft van je “1 cava” in een wijnglas te gieten in de hoop dat je minder calorieën binnendoet dan bij dezelfde portie wijn), dus het is dan eigenlijk te wijten aan het grote aantal kinderen dat ik zoveel drink, denk ik dan, gezien we ook zoveel te bespreken hebben.

Anyway, de diëtiste vindt het dus bewonderenswaardig dat mijn jongens hun papa en ik niet op voet van oorlog leven, maar een  harmonieus en hecht gezin op 2 adressen vormen. Want, helaas is dat in de meeste gevallen niet zo... Daar wordt de fles wijn angstvallig weggestoken als de ex de kinderen komt droppen en wordt dat droppen afgehandeld op de oprit of aan de inkomdeur, maar bij voorkeur (én vaak bij wet), geen meter dichter om het nieuwe nest niet te bevuilen. Dan stel ik me vaak fronsend de vraag: “Waarom?”. (Uiteraard heb ik het hier niet over echtscheiding waarin fysieke of zelfs psychische mishandelingen en/of terreur aan de basis liggen, hè. Want, in dat geval is een straatverbod nog het minste)

Waarom zijn er scheidende koppels die elk zo’n 3 à 5.000 euro naar hun respectievelijke advokaat dragen, omdat ze het niet eens zijn over wie de winterjassen en de schoenen voor de kinderen moet bekostigen?! Get real!!! Er worden kapitalen naar de advocatuur gedragen om brieven naar elkaar te versturen en inboedellijsten op te stellen omdat zowel hij als zij de WC-borstel willen mee hebben (écht gebeurd en écht gezien, deze!). 

Hou elk uw f*cking 5.000 euro, koop u in de Gifi voor 1 euro een nieuwe (die je desnoods 3x per jaar vervangt als dat nodig is), haal voor de kinderen een jas en schoenen en neem de rest van dat geld en ga daarmee 2x per jaar met de kinderen op verlof in plaats van de advokaat zijn volgende reis naar de Malediven te bekostigen. 

Kortom: get a life en laat het oude los! Wil dat zeggen dat je over je heen moet laten lopen? Natuurlijk niet! Maar, wat schiet je ermee op om je gelijk te halen en er zo’n dure prijs voor te betalen. En, nog veel belangrijker: wat schieten jullie kinderen ermee op als de scheiding in een dure strijd moet uitmonden...

De diëtiste beaamde en zei daarop: “Tja, wat kan ik zeggen, zo loopt het momenteel bij mij”.
Mijn half uurtje aan 25 euro zat erop (lees: het sponsorgeld voor mijn diëtiste haar advokaat, zodat deze ook dit jaar op wintervakantie naar Kitzbühel kan gaan), ik deed de deur lachend achter me dicht en dacht: “Hey ja, ik heb mijn happily divorced-verhaal al zoooo vaak verteld, misschien moet ik wel eens aan dat beginnen te schrijven...”, waar ik vanmorgen om 5 uur dan maar mee begonnen ben...

--------------------------------------------------------------------------------------------
Oh ja, verder gaf mijn diëtiste me vandaag nog mee dat je van ibuprofen vocht vasthoudt en dat ik beter bij de Italiaan kan wegblijven! Kwestie van deze wijsheid niet voor mezelf te houden ;o)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten