donderdag 29 juli 2010

"Yesterday is history. Tomorrow a mystery. Today is a gift. That’s why it's called the present…"


Ik ben iemand die in het heden leeft, uitkijkend naar de toekomst en het verleden laat voor wat het is.


Constant komen er nieuwe mensen in mijn leven, waarmee het klikt en die enige meerwaarde geven aan mijn heden - vrienden - en zo bijdragen tot mijn persoonlijke happiness. Ik ben nu eenmaal een sociaal wezen dat mensen met open armen en vrij van (voor)oordelen in haar leven sluit. Geschillen en ruzies liggen me dan ook niet en ik hou me daar steeds buiten, zeker als ze mij persoonlijk niet aanbelangen. Ik bewaar dan ook de nodige afstand als er conflicten opduiken, wil geen actief deel uitmaken van tussenmenselijke spanningen die niks met mij te maken hebben.

Verweven netwerken maken dat soms moeilijk, maar toch lukt het me aardig om nog steeds neutraal en open-minded mensen te benaderen en een kans te geven in het heden, ook al is het soms een herhaalde kans, die in het verleden al weinig succesvol bleek... Iedereen maakt nu eenmaal fouten.


Maar, als vuile natrapperij en valselijke beschuldigingen in het spel zijn, die dan nog berusten op geruchten en uit de context gerukte 2de hands informatie, dan raakt me dat… heel even toch. Gewoon omdat het me frustreert als de moeite niet gedaan wordt om bij de bron te informeren, als wilde veronderstellingen en speculaties voor waarheid worden rondgestrooid en als onderlinge spanningen geprojecteerd worden op mij als buitenstaander en frustraties op die manier uitgewerkt worden op een externe pispaal, zonder ook maar de bredere context mee in beschouwing te nemen.


Het verleden, zowel het verre als het recente mag van mij rusten en ik heb eerlijk gezegd genoten van de laatste paar maanden, waarin de rust de bovenhand had en het gewone leven rustig verder kabbelde en me op zijn stromingen vanuit het heden stilaan meenam richting toekomst. Want, een voltooid verleden golf is gewoon de vlakke zee, rustig en kalm. De zee is ondertussen echter terug woeliger, door externe stromingen, die het zwemmen op dit moment weinig aangenaam maken… De golfbrekers die de druk wat wegnemen, volstaan schijnbaar niet.

De golven, ze waren ooit zo inspirerend, ik keek naar hen op, liet me meermaals door hen meesleuren en zag het kunstige ervan, bewonderde hun kracht. Maar, ik ben te oud om me bezig te houden met deze woelige wateren, gezien ik de meerwaarde ervan al lang niet meer zie, ook al genoot ik ervan om ze vanuit de verte te bewonderen, te zien ontplooien en zag ik nog steeds het mooie ervan, in woord en beeld, zonder echter actief te willen participeren. Ik heb mijn kusten afgebakend, de baai afgesloten om de golven buiten te houden, iets wat me deugd gedaan heeft. Gewoon kunnen genieten van de meer besloten rustige wateren, die zoveel potentieel hebben en zoveel meer voldoening geven dan het spel van eb en vloed.


De golfbreker vertoont nu een scheur, die ik met alle macht terug wil dichten, om mijn veilige baai te beschermen. Het is mijn baai, mijn leven, mijn keuze om rustige wateren te verkiezen boven woelige. De wispelturigheid van de golven doet me nog steeds hopen dat het tij zal keren en ze een andere koers gaan nemen, terug richting bron, waar ze ontstaan zijn, waar de waarheid ligt en waar ze ver uit de buurt blijven van mijn paradijselijke en afgeschermde baai. Meer vraag ik niet dan gewoon met rust gelaten te worden, me mijn leven te laten leven… in het heden.


Je beschouwt mijn baai misschien als een artificiële poging om de golven buiten te houden, maar het is niet aan jou om daarover te oordelen, noch is het fair me steeds weer te veroordelen om dingen die ver buiten jouw leefwereld staan en waar je geen vat op hebt en die je niet begrijpt, omdat je er geen deel (meer) van uitmaakt. Mijn baai houdt binnen wat ik belangrijk vind, wat voor mij waardevol is en waar ik mijn leven mee wil invullen... En, ja, ze houdt ook buiten waar ik geen deel van wil uitmaken.


Ik keek naar je op om de kwaliteiten die je hebt, in woord en beeld. Het ga je goed, be happy en laat je creativiteit de vrije loop.
I am not the one who is trying to cage you… You go your own way, always did and always will. I am no part of this and don't want to be! Leave me out and let me keep my own safeness without any interference...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten